De Filmgek Film van 2011
Het einde van 2011 is in zicht, het eerste kerstmaal is achter de kiezen en de 3 DJ's van Serious Request hebben het glazen huis al weer verlaten. En dan wordt het weer eens tijd om als gebruiker van Filmgek.nl te bepalen welke film zich de "Filmgek Film van 2011" mag gaan noemen.
In 2008 zijn we met deze traditie begonnen, toen won "The Dark Knight", in 2009 was het Tarantino's "Inglourious Basterds" en vorig jaar wist, na een aantal spannende omstreden dagen "Machete" zich de titel toe te eigenen.
Maar welke film gaat het dit jaar worden? Dat kan jij, als lid van Filmgek.nl bepalen! Door jouw vijf beste films van 2011 te nomineren! Mocht je niet tot 5 films komen, mag je natuurlijk ook een lijstje van 2 of 3, of alleen de film die jij het beste vond, nomineren. Elke film die een nominatie van jou krijgt verdient daarmee 1 punt. De film die daarmee meeste nominaties verzameld krijgt dus de meeste punten en mag zich de 'Filmgek film van 2011' noemen. Let op; de film moet in 2011 uitgebracht zijn.
Alle stemmen zijn inmiddels geteld, en we hebben een duidelijke winnaar:
Het leek in het begin erg spannend te worden, met een aantal films op gelijke stand, maar uiteindelijk wist er maar één film maar liefst 50% van de stemmers te bekoren, het relaas van Zack Snyder over de ontsnappingsfantasiën van een mishandeld meisje. Onverwacht, op het laatste moment, wist ook nog "Paul" de ruziënde blockbusters in te halen voor de tweede plek.
De eindstand van nominaties:
- Sucker Punch (5 stemmen)
- Paul (3 stemmen)
- X-Men: First Class (2 stemmen)
Rise of the Planet of the Apes (2 stemmen)
Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2 stemmen) - I Am Number Four (1 stem)
The Green Hornet (1 stem)
The Rum Diary (1 stem)
Hasta La Vista! (1 stem)
The Help (1 stem)
Kung Fu Panda 2: The Kaboom of Doom (1 stem)
Gnomeo and Juliet (1 stem)
Rio (1 stem)
Red Riding Hood (1 stem)
Melancholia (1 stem)
50/50 (1 stem)
We Need To Talk About Kevin (1 stem)
Ticking Clock (1 stem)
Drive (1 stem)
Rabat (1 stem)
The Ides of March (1 stem)
Margin Call (1 stem)
Transformers: Dark of the Moon (1 stem)
Super 8 (1 stem)
Hall Pass (1 stem)
Hanna (1 stem)
Limitless (1 stem)
The Adjustment Bureau (1 stem)
Source code (1 stem)
Cowboys & Aliens (1 stem)
The Guard (1 stem)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (1 stem)
Tron Legacy (1 stem)
Stemmers (10): Tachyon, Jigsaw XIII, stijn.debever, DerdeSter***, Frankk, iamsander, sindala, hugobraun, mrdaan, Tony Clifton.
Reacties
1) Sucker Punch
2) The Guard
3) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
4) Tron Legacy
5) Paul
Sucker Punch, zag ik begin dit jaar en is eigenlijk de enige film voor mij dit jaar geweest die het wow gevoel bij me los maakte. Voor mij werd de film vooral goed al je door het glossy gedeelte heenprikte en een aantal lagen dieper ging kijken. The Guard is gewoon een leuke kleine film binnen een genre dat ik erg leuk vind. Harry Potter (en ja, ik heb ook al de boeken gelezen) was erg sterk dit jaar en voor de laatste 2 plekken heb ik eigenlijk een hele lijst met films die daar net zo goed hadden kunnen eindigen... Vanavond zijn dat Tron Legacy (nostalgie) en Paul (vanwege de bergen SF referenties). Maar morgen zouden daar ook weer andere films voor andere redenen terecht kunnen komen, films zoals Hobo with a Shotgun, Drive Angry, Battle: Los Angeles, Priest, en nog een aantal andere...
Ik moet wel aangeven dat er nog 2 films in de bioscoop draaien waar ik hoge verwachtingen van heb, namelijk Kuifje en de nieuwe Sherlock Holmes. Maar ja, die heb ik nog niet gezien...
2) The adjudgment bureau
3) Ris of the planets of the apes
4) Source code
5) cowboys vs aliens
1)Transformers: Dark of the Moon (visueel spektakel en origineel verhaal over de maanlanding);
2)Rise of the Planet of the Apes (wat foutjes hier en daar, maar visueel knap gemaakt);
3)Super 8 (vermakelijke film, geen klassieker zoals de makers lijken te pretenderen);
4)Hall Pass (tja, ik heb enig zwak voor de broers Farrelly);
5)Hanna (eigenzinnige film, met muziek van The Chemical Brothers).
1 Black Swan
2 Drive
3 The Way Back
4 Illégal
5 Rabat
6 The Ides of March
7 Margin Call
8 Les Amours Imaginaires
9 The King's Speech
10 The Conspirator
SLECHTSTE BIOS TOP 10 2011
1 My Joy
2 Final Destination 5
3 Suriname
4 The Dilemma
5 Skyline
6 Essential Killing
7 The Green Hornet
8 Unter Dir die Stadt
9 Pizza Maffia
10 Beginners
Je legt wel een zeer punt open, waar ik voor het beginnen van dit bericht nog over heb zitten twijfelen. Soms is het niet (of nauwelijks) mogelijk om een film op tijd voor deze verkiezing te zien. Momenteel geldt hun (internationale) releasedatum, maar het kan dat ze pas in het jaar daarna in Nederland te zien zijn. Misschien moeten we daar volgend jaar eens goed over nadenken.
1. 50/50
2. We Need To Talk About Kevin
3. Ticking Clock
4. Paul
5. Melancholia
Het schitterende en zeer ontroerende "50/50" is absoluut mijn nummer 1 van dit jaar en "We Need To Talk About Kevin" is voor mij de film waarin dit jaar het beste acteerwerk te zien was. Actiefilm "Ticking Clock" was echt een film naar mijn smaak, evenals het grappige "Paul". En hoewel ik eerder schreef dat "Melancholia" niet in mijn toplijst zou voorkomen heeft die rotfilm toch zolang in mijn kop rondgehangen dat ik er eigenlijk niet onderuit kom om deze in mijn lijst te vermelden. De naargeestige sfeer en onsympathieke personages zorgde ervoor dat ik me een aantal dagen slecht heb gevoeld. Knap gedaan van de maker, al denk ik niet dat ik de film nog eens zal zien (of misschien toch, maar dan alleen voor Kirsten Dunst...).
Een film als Black Swan word overal juist als 1 van de films van 2011 aangemerkt.
Verschillende releasedatums in verschillende landen is niet meer van deze tijd, maar vertel dat maar aan de filmstudios, die keer op keer laten zien dat ze in het verleden leven.
:-(
Dan zitten al de filmcritici dus zeker ook fout dat ze met film met productiejaar 2010 komen?
zie bv...
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/30/de-beste-films-van-2011-volgens-onze-filmcritici/
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3376/film/article/detail/3095140/2011/12/27/Wat-waren-de-beste-films-van-2011-volgens-de-filmpers.dhtml
Dat beleeft dan nog wat voor 2012. Gezien de hoeveelheid films uit 2011 die dan pas gaan draaien. Films als J.Edgar, The Iron Lady, ...
zullen dan dus ook kansloos zijn omdat ze niet mee mogen doen. zie volledige lijst op http://uk.imdb.com/calendar/?region=nl
Nederlandse premièredatum is misschien onduidelijk. Maar wat er nu gehanteerd word klopt ook niet echt gezien eerder genoemde reden.
Op andere Nederlandse film site kwam bezoekers van site op deze Top 10 voor 2011...
De top 10:
Drive (2011)
Black Swan (2010)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)
Rise of the Planet of the Apes (2011)
Source Code (2011)
The Tree of Life (2011)
X-Men: First Class (2011)
Limitless (2011)
Warrior (2011)
Melancholia (2011)
zie... http://www.moviemeter.nl/list/top2011
Maar goed me mening is denk ik wel duidelijk.
Hasta La Vista!
Help, The
Sucker Punch
New Kids Nitro!
We Need To Talk About Kevin
X-Men: First Class
Rio
2. Kung Fu Panda 2
3. Gnomeo and Juliet
4. Rio
5. Red Riding Hood
Zo, veel tekenfilms gezien merk ik...
Het probleem met de films die pas volgend jaar in Nederland worden vertoond is daar niet mee opgelost. Het zal dan wel duidelijker zijn om te zien welke films er wel en welke niet genomineerd mogen worden.
Net zoals bijvoorbeeld Black Swan uit 2010 bij de nominatie van 2011 kan horen.
Rum Diary, The
Hasta La Vista!
Help, The
Sucker Punch
X-Men: First Class
Dus een uitkomst datum van 2011 in de bioskoop en de films die eind 2010 in de bios kwamen en ook deel van 2011 draaide zoals nu The Help en de andere films die nu draaien. (Mission Imposible, Sherlock Holmes: A Game of Shadows, ..)
Wat ik ook wel vreemd vind dat alle films in je Top 5 1 stem krijgen. Dat zou kunnen betekenen dat een film die bij 5 mensen op nr. 5 stonden kan winnen omdat die de meeste stemmen gehaald heeft. En een film die bij 4 mensen op 1 stonden zou dan niet winnen. Geeft dan ook geen goed eerlijk beeld.
Wat beter zou zijn en ik voorstel en als tip geeft om ieder een Top 10 in te laten dienen. Nr. 1 = punten, Nr. 2 = 9 punten, .... Nr. 10 = 1 punt.
Dat kan ook met alleen een Top 5 en dan zelfde manier. Dan krijg je een echt eerlijke verkiezing. Maar ook dit is maar mijn mening.
In dat systeem zou degene in huidige systeem die wint met 5 stemmen 5 punten gehaald hebben (bij Top 5) en gene bij 4 mensen op 1 20 punten gehaald hebben (bij Top 5) en dus 3x zoveel punten.
1 Sherlock Holmes: A Game of Shadows (10 punten)
2 Sucker Punch (9 punten)
3 Rise of the Planet of the Apes (7 punten)
4 The Rum Diary (5 punten)
50/50 (5 punten)
Drive (5 punten)
Transformers: Dark of the Moon (5 punten)
Limitless (5 punten)
9 Hasta La Vista! (4 punten)
Kung Fu Panda 2: The Kaboom of Doom (4 punten)
We Need To Talk About Kevin (4 punten)
Rabat (4 punten)
The Adjustment Bureau (4 punten)
The Guard (4 punten)
15 Paul (3 punten)
The Help (3 punten)
Gnomeo and Juliet (3 punten)
Ticking Clock (3 punten)
The Ides of March (3 punten)
Super 8 (3 punten)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (3 punten)
22 Rio (2 punten)
Margin Call (2 punten)
Hall Pass (2 punten)
Source code (2 punten)
Tron Legacy (2 punten)
27 X-Men: First Class (1 punt)
Red Riding Hood (1 punt)
Melancholia (1 punt)
Hanna (1 punt)
Cowboys & Aliens (1 punt)
Over een dergelijk punten systeem hebben we het ook al eens gehad, maar we hebben toenmalig gekozen voor maximaal 5 films en om iedere nominatie 1 punt te laten geven.
Waarom? Niet iedereen heeft heeft zo veel films gezien en heeft soms moeite om 5 films te nomineren. Dat resulteert ook in het volgende probleem. Welke film moet er gekozen worden? Film 1 omdat ie een paar keer als beste film is genomineerd? Of Film 2 omdat meerdere mensen hem in hun lijstje van beste films had staan, maar niet op 1?
Om (grotendeels) deze redenen hebben we er toenmalig voor gekozen om het op deze manier te doen. Dat hoeft niet te betekenen dat we het altijd zo zullen blijven doen. Mochten we met zijn allen beslissen dat we het anders willen doen, zullen we voor de volgende keer nieuwe regels moeten gaan bepalen.
Persoonlijk zou ik zelf liever zien, laat iedereen maar 1 beste film nomineren, maar daarvoor is filmgek misschien nog iets te klein en moeten we wat meer gebruikers hebben die stemmen. (misschien met een 'runner up' erbij?).
Sucker Punch
X-Men: First Class
Paul
I Am Number Four
The Green Hornet